تاول های پوستی

تاول های پوستی

تاول های پوستی

تاول های پوستی بنا به علل متعددی ایجاد می شوند.عفونت ای باکتریایی ، قارچی یا ویروسی ، واکنش های آلرژیک ناشی از تماس ، اختلالات متابولیک و واکنش های دستگاه ایمنی برخی از این علل می باشند .برخی از این موارد قبلاً در مقالات سایت ما مورد بحث قرار گرفته اند (تب خال و زونا ، درماتیت تماسی ).

دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست ، مو و زیبایی جهت ارتباط می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر تماس حاصل فرمایید .شماره تماس ونک و شهر قدس به ترتیب عبارتست از : : ۸۸۶۴۲۴۱۳ – ۰۹۳۵۳۵۳۸۶۴۱ – ۰۹۰۱۴۴۴۴۱۱۸

بیماری های ناشی از واکنش های دستگاه ایمنی ، عکس العمل هایی خود ایمنی و معروف نقصی می باشند که بعضی از آنها برای زندگی تهدید آمیز بوده و بعضی دیگر مزمن می شوند.

تشخیص این بیماری ها همواره با آزمایش هیستولوژی از یک نمونه بیوپسی که معمولاً توسط درماتوپاتولوژیست تهیه شده باشد ، میسر می شود.نمونه ای از تاول و پوست اطراف آن آکانتولیز را نشان می دهند.

تاول های پوستی

تاول های پوستی

انواع تاول های پوستی

  • پمفیگوس
  • پمفیگوئید تاولی
  • درماتیت هرپتی فورم

پمفیگوس چیست ؟

پمفیگوس یه گروهی از بیماری های شدید پوست اطلاق می شود که با ظهور تاول های بزرگ در اندازه های مختلف بر روی پوست به ظاهر سالم یا بر غشاهای مخاطی مشخص می گردد.

پمفیگوس یک بیماری خود ایمن با دخالت ایمونوگلوبین می باشد.تصور می شود که آنتی بادی پمفیگوس در مقابل یک آنتی ژن اختصاصی سطحی از سلول های اپیدرم ایجاد می شود تشکیل تاول از یک واکنش آنتی ژن – آنتی بادی ناشی می گردد.میزان سطح سرمی آنتی بادی پیش گویی کننده شدت بیماری است.عوامل ژنتیک نیز ممکن است در بروز بیماری نقشی داشته باشند و بیشترین تعداد وقوع این بیماری در نژاد یهود یا مدیترانه ای دیده می شود.این اختلال به طور معمول در مردان و زنانی که در دوره میانسالی یا پیری قرار دارند ایجاد می گردد.

پمفیگوئید تاولی چیست ؟

پمفیگوئید تاولی یک بیماری اکتسابی است که در آن تاول هایی شل روی پوست ارتیماتو یا سالم ظاهر می شود.این بیماری بیشتر روی سطوح خم شونده دست ها، پاها ، زیر بغل و کشاله ران مشاهده می گردد.ضایعات دهانی در صورت وجود معمولاً گذرا و اندک هستند.پس از ترکیدن تاول ها، روی پوست ساییدگی های کم عمقی به وجود آمده که نسبتاً سریع التیام می یابند.خارش شدید ممکن است حتی قبل از ظهور تاول ها وجود داشته باشد.پمفیگوئید تاولی در سالمندان شایع بوده و بیشترین وقوع آن در سن ۶۰ سالگی است .این بیماری مختص جنس یا نژاد خاصی نبوده و در سراسر جهان یافت می شود.

درماتیت هرپتی فورم چیست ؟

درماتتی هرپتی فورم بیماری مزمنی با خارش شدید است که با تاول های کوچک سفت که به طور قرینه روی آرنج ها ، زانوها ، باسن و پشت گردن ایجاد می شوند تظاهر می کند.این بیماری در هر سنی می تواند بروز کند ولی بیشترین شیوع آن بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است .اکثر بیماران مبتلا به این درماتیت دارای یک نقص تحت بالینی در سوخت و ساز گلوتن هستند.

نتیجه تاول های پوستی

بیماران مبتلا به اختلالات تاولی ممکن است تا حد قابل توجهی ناتوان گردند .در مناطق برهنه شده پوست ، خارش مداوم و احتمالاً درد وجود دارد همچنین ممکن است در همین نواحی ترشحات بدبو خارج گردد.بررسی موثر و توجهات ویژه  پرستاری زخم برای این بیماران نیاز است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *