بیماری های پوستی در افراد مسن

بیماری های پوستی در افراد مسن

بسیاری از بیماری های پوستی اغلب در افراد مسن دیده میشود. هرچه سن افراد بالا می رود ، تغییرات و دگرگونی های پوستی نیز افزایش می یابد. این تغییرات اغلب به دلایل کاهش میزان آب در پوست، نفوذ پذیری پوست و اثر عواملی همچون نور زیاد خورشید بروز می کند. در این مقاله سعی شده انواع بیماری پوستی و درمان مناسب آن در سالمندان ذکر شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

انواع بیماری های پوستی در افراد مسن

در ادامه مقاله لیستی از بیماری پوستی که اغلب در افراد مسن بیشتر دیده می شود را ذکر میکنیم.

خارش پوست

خارش در اکثر موارد همراه با خشکی پوست ایجاد می شود که یکی از شایعترین بیماری های پوستی در افراد مسن است. پوست افراد مسن به مواد شوینده و صابون ها و سایر مواد محرک حساس تر هستند به همین علت در اثر برخورد این مواد پوست دچار سوزش و خارش می شود در درمان خارش پوست، محدود کردن تماس با عامل حساس کننده بسیار تاثیر گذار می باشد. خارش طولانی مدت ممکن است منجر به بی خوابی، خستگی و کسالت شود. در صورتی که خارش پوست بسیار آزر دهنده شد حتما به یک متخصص پوست مراجعه نمایید متخصص پوست می تواند داروهایی را برای بهبود خارش به شما توصیه کنند.

بیماری های پوستی در افراد مسن

بیماری های پوستی در افراد مسن

اگر چه بیشتر تغییراتی که ما با افزایش سن در پوست خود تجربه می کنیم بی خطرند اما برخی از این مشکلات علائمی از بیماری های مهم و خطرناک هستند که نباید مورد غفلت قرار گیرند.

در صورتی که از هریک از مشکلات زیر رنج می برید حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید:

لکه های قرمز پوسته دارد، هرگونه تغییر در رنگ و اندازه یا شکل خال ها، پیدایش ضایعه برجسته جدید، خونریزی در خال یا سایر ضایعات برجسته پوستی که می توانند علامت ابتلا به سرطان پوست باشد.

خشکی یا خارش بیش از حد پوست که با مصرف مرطوب کننده ها تخفیف نمی یابد می تواند علامت ابتلا به اگزما، بیماری پسوریازیس یا بیماری های داخلی باشد.

درد موضعی یا شدید، سردرد همراه با پیدایش تاول در پوست و خارش می تواند نشانه ابتلا به زونا باشد.

برجسته یا دردناک شدن وریدها در ساق پا می تواند علامت واریس باشد.

زخمی که خوب نمی شود می تواند علامت ابتلا به سرطان پوست، اختلالات گردش خون یا بیماری قندی باشد.

واریس وریدی

واریس وریدی در افراد مسن بسیار شایع می باشد در این بیماری وریدها بزرگ و برجسته می شوند و کاملا از زیر پوست قابل مشاهده هستند. علائم این بیماری را می توان با استراحت کردن کافی و بالا نگه داشتن پا در زمان نشستن و پرهیز از ایستادن طولانی مدت کاهش داد.

درماتیت سبورئیک

از نشانه های اگزمای شوره ای و درماتیت سبورئیک وجود پوسته های چرب و قرمزی در پوست است. اگزمای شوره ای معمولا نواحی از بدن مانند اطراف بینی ، وسط سینه ، پشت گوش ها و سر که دارای غدد چربی بیشتری هستند را درگیر می کند. رعایت بهداشت و شستوشوی مکرر در درمان اگزمای شوره ای موثر می باشد .

در صورتی که علائم این بیماری بسیار شدید باشد برای درمان باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

کراتوزسبورئیک

کراتوز سبورئیک (Seborrheic keratosis) یک ضایعه پوستی خوش خیم است که بیشتر در افراد مسن دیده می شود. کراتوز سبورئیک معمولا به شکل پلاک های قهوه ای روشن و گاهی به رنگ زرد یا قهوه ای تیره تظاهر پیدا می کند. این پلاک ها حدود مشخصی داشته ، معمولا سطحی مخملی یا زگیلی دارند و به نظر می رسد به سطح پوست چسبیده اند.

  • این ضایعات برخلاف خال ها ، نور را منعکس نمی کنند
  • شیارهایی در سطح این ضایعات دیده میشود که به افتراق آنها از لنتیگو کمک می کند.
  • بروز پارانئوپلاستیک کراتوز سبورئیک Lesser Trelat sign نامیده می شود.
  • این تظاهر پارانئوپلاستیک در ادنوکارسینوم های گوارشی مانند سرطان معده شایع تر است.
  • این ضایعه در بررسی میکروسکوپیک از پرولیفراسیون کراتینوسیت هایی شبیه سلول های لایه بازال تشکیل شده و در داخل آن Horn cyst و Pseudohorn دیده می شود.

روش های درمان کراتوز سبورئیک عبارتند از :

  • Curretage
  • Shave excision
  • Cryotherapy
  • Hydrogen peroxide 40% topical solution
کرایوتراپی

کرایوتراپی

درمانهای کراتوز سبورییک شامل برداشتن با کورت یا کوتر و یا کرایوتراپی است. کرایوتراپی یا سرما درمانی پوست روشی درمانی است که با پاشیدن ماده ای سرد به ضایعه پوستی به درمان آن کمک می کند.

بیماری پوستی کراتوآکانتوما

کراتوآکانتوما (Keratoacanthoma) معمولا در افراد میانسال یا مسن و در نواحی در معرض آفتاب ( صورت و پشت دست ها) ایجاد می شود. آفتاب  عامل اصلی ایجاد کننده این ضایعه است.

این ضایعه به شکل پاپول قرمز ظاهر میشود و در طی چند هفته به ندولی با قطر 0.5 یتا 2 سانتی متر تبدیل می شود. مرکز این ندول فرورفته و حاوی توپی کراتوتیک می باشد و ظاهر آن شبیه دهانه آتشفشان است. رشد این تومور سریعتر از scc است.

ضایعه معمولا در طی چندماه برطرف می شود و در محل آن اسکار آتروفیک ایجاد میگردد.

نمای پاتولوژیک کراتوآکانتوم شبیه scc است و برخی آن را واریانی از scc در نظر می گیرند. برای ادرمان این ضایعه از جراحی استفاده می شود.

درماتوفیبروم

درماتوفیبروم (Dematofibroma ) پاپول سفت داخل درم استو بیشتر در ساق پا ایجاد میشود. به این ضایعه Benign fibrous histicytoma نیز گفته می شود. این پاپول سفت معمولا به رنگ صورتی و گاهی قهوه ای یا سیاه است و هنگامی که با انگشتان پوست دوطرف ضایعه جمع می شود. ( شبیه نیشگون گرفتن ) و ضایعه به داخل می رود. (Dimpling ) .

این ضایعه در بیشتر موارد نیاز به درمان ندارد.

آکروکوردون ها

آکروکوردون ها Acrochordons یا  Skin پاپول های پایه دار چند میلی متری هستند که بیشتر در ناحیه گردن ، زیربغل ، کشاله ران ، زیر پستان و پلک ایجاد می شوند. طرفین گردن شایع ترین محل این ضایعات است.

این ضایعات به روش جراحی یا با کرایوتراپی یا الکتروکوتر درمان می شوند.

کلویید و اسکار هیپروتروفیک

اسکار هیپرتروفیک Hypertophic scar و کلویید keloid به دلیل تولید بیش از حد بافت فیبرو در درم ایجاد می شوند. اسکار هیپرتروفیک محدود به محل آسیب است و معمولا پس از چند ماه بهبود می یابد، ولی کلویید از محدوده آسیب فراتر می رود و ممکن است سالها ول بکشد.

  • کلویید در برخی نواحی مانند لاله گوش ، چانه ، گردن ، شانه و جلوی استرنوم شایع تر می باشد و گاهی پس از سوختگی ، سوراخ کردن گوش یا بخیه کردن ایجاد میشود.
  • کلویید در جلوی استرنوم ممکن است خودبخود روی دهد.
  • کلویید از بلوغ تا 30 سالگی شایع تر است و در شیرخواران و افراد مسن نادر است.
  • همچنین کلویید در خانم ها و در سیاهپوستان شایع تر است. کلویید اغلب حساس و گاهی دردناک است.

تزریق موضعی استرویید ، کرایوتراپی ، فشار موضعی و پوشش سیلیکونی در درمان کلویید موثرند.

راه های ارتباطی دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست و مو

کانال تلگرام دکتر امیر سلیمانی: doctorsoleymani

اینستاگرام دکتر امیر سلیمانی: dr_amir_soleymani

شماره های تماس: ۰۹۰۱۲۲۲۲۱۱۸ – ۰۲۱۸۸۶۴۲۴۱۳

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست و مو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *