سیفیلیس

سیفیلیس

سیفیلیس

آیا می دانید علائم بیماری سیفیلیس چیست و بهترین درمان  روش درمانی آن چیست ؟ در این مقاله می خواهیم بیماری سیفیلیس را به صورت مختصر توضیح دهیم تا شما عزیزان با این بیماری آشنا شوید .

دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست ، مو و زیبایی جهت ارتباط می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر تماس حاصل فرمایید .شماره تماس ونک و شهر قدس به ترتیب عبارتست از : : ۸۸۶۴۲۴۱۳ – ۰۹۳۵۳۵۳۸۶۴۱ – ۰۹۰۱۴۴۴۴۱۱۸

سیفیلیس از بیماری های عفونی انسانی است که توسط باکتری تره پونما پالیدوم ایجاد می شود .بیماری ضمن تماس مستقیم با ضایعه مرحله اول یا دوم از طریق جفت در رحم یا حین زایمان و عبور نوزاد از کانال عفونی زایمان انتقال می یابد .این باکتری همانند گونوکوک حساس بوده و در صورت خروج از محیط بدن انسان از بین می رود .تره پونما پالیدوم ، برخلاف گونوکوک می تواند هر عضوی را آلوده کند و بنابراین تظاهرات بالینی گوناگونی پدید می آورد، یک ضرب المثل قدیمی می گوید : هر که سیفیلیس را بشناسد پزشکی را می داند .

سیفیلیس

سیفیلیس

علائم سیفیلیس

سیفیلیس در صورت عدم درمان ممکن است سه مرحله را سپری کند ، ابتدا مراحل اول و دوم سیفیلیس به صورت بیماری عفونی پوستی ظاهر می گردند که  ممکن است بدون عارضه باشد یا وارد مرحله ی نهفته گردد که ماه ها یا سال ها پیش از مرحله ی سوم بیماری است مرحله ی سوم که در حال حاضر نادر است با ظهور عوارض قلبی – عروقی عصبی و عوارض عمقی پوست شناخته می شود .

  • سیفیلیس عفونی ، شامل مراحل اول و دوم و سیفیلیس نهفته ی زودرس که استمرار آن کمتر از یک سال است .
  • سیفیلیس نهفته که به انواع زیر تقسیم می شود

بیماری نهفته ی زودرس کمتر از ۱ سال ، بیماری نهفته ی زودرس با طول مدتی بیش از یک سال و بیماری نهفته دیررس که ۴ سال یا بیشتر استقرار خواهد داشت.

سیفیلیس مرحله اول

مرحله ی اول سیفیلیس که وجه مشخصه آن یک زخم جلدی است ، طی تماس مستقیم با یک ضایعه عفونی در پوست یا سطوح مخاطی دهان ، مقعد و یا واژن به وجود می آید .۱۰ الی ۹۰ روز بعد از تماس ضایعه اولیه یا شانکر در محل تماس ایجاد می شود .۶ الی ۷ درصد شانکرها از نوع شانکرهای خارج دستگاه تناسلی می باشند و اغلب در لب ها و در حفره ی دهانی پدیدار شده ، با بوسیدن یا تماس دهانی – تناسلی منتقل می شود.

سیفیلیس مرحله دوم

سیفیلیس مرحله دوم با ضایعات جلدی مخاطی ، سندرم شبیه سرما خوردگی و آدنوپاتی منتشر ، شناخته می شود با بهبود شانکر ، انتشار بدون علامت تره پونما پالیدوم به تمام اعضا صورت می گیرد و متعاقب آن بیماری در ۷۵ درصد موارد بهبود می یابد. در ۲۵ درصد دیگر علائم بالینی مرحله دوم بیماری تقریباً ۶ هفته بعد از بالینی مرحله دوم بیماری تقریباً ۶ هفته بعد از ظهور شانکر ظاهر شده ، ۲ الی ۱۰ هفته ادامه می یابند.قبل از ظهور ضایعات جلدی ، سندرم شبیه سرما خوردگی و لنفادنوپاتی بدون درد ژنرالیزه وجود دارند .ممکن است کبد و طهال نیز بزرگ باشد .

سیفیلیس مرحله سوم

بیماری های سیستمیک مشتمل بر بیماری های قلبی ، عروقی ، ضایعات CNS و گرانولوم های سیستمیک در شمار اندکی از بیمارانی که اصلاً درمان نشده یا به کفالت تحت درمان قرار نگرفته اند پدیدار می شود.

سیفیلیس

سیفیلیس

درمان سیفیلیس

برای آغاز درمان لازم است یک RPR سرمی پایه تهیه شود .بهترین نشانه ی درمان موثر افت عیار RPR  می باشد.

پنی سیلین G بنزاتین ، داروی انتخابی در درمان سیفیلیس است و بیماران حساس به پنی سیلین باید با داروهای جایگزین درمان شوند .

بیماران باردار : پنی سیلین را می توان در زنان حامله مبتلا به سیفیلیس حتی در صورت وجود سابقه حساسیت به پنی سیلین ،تجویز نمود مشروط به این که

شاخص های اصلی و فرعی واکنش های تست پوستی پنی سیلین منفی باشد

در صورت مثبت بودن واکنش تست پوستی پنی سیلین حساسیت زدایی صورت می گیرد، پس از حساسیت زدایی می توان مقادیر استاندارد این آنتی بیوتیک را تجویز کرد .زنان بارداری که علیرغم آزمایش های خونی مثبت سیفیلیس درمان نشده اند تا زمان معلوم شدن نتایج اقدامات تشخیصی باید تحت درمان پیشگیرانه قرار گیرند.اریترومایسین در حاملگی توصیه نمی شود.هرچند اریترومایسین برای مادران مبتلا موثر است ، ولی جهت اریترومایسین برای مادران مبتلا موثر است ولی جهت محافظت جنین با غلظت کافی از جفت عبور نمی کند.نوزاد مادران مبتلا به سیفیلیس زودرس درمان شده با اریترومایسین ، باید مجدداً با پنی سیلین درمان شوند .

ارزیابی سیفیلیس پس از درمان

تواتر پیگیری آزمایش های سرولوژیک : تمام بیمارانی که جهت مداوای سیفیلیس تحت درمان قرار گرفته اند باید به لحاظ ارزیابی تاثیر درمان اولیه مورد پیگیری واقع شوند .

مقاله های مرتبط سایت دکتر امیر سلیمانی عبارتست از :

زگیل ها

کهیر های فیزیکی

بیماری پمفیگوس

آبله مرغان

تبخال تناسلی

زونا و درمان آن

دکتر سلیمانی متخصص پوست

آدرس مطب ونک : خیابان ولی عصر ، بالاتر از میدان ونک ، کوچه برادران شریفی ، پلاک ۶۱ ، واحد ۱ ، ساختمان پزشکان خشایار

تلفن تماس : ۸۸۶۴۲۴۱۳ – ۰۹۳۵۳۵۳۸۶۴۱ -۰۹۰۱۲۲۲۲۱۱۸

آدرس مطب شهر قدس : میدان قدس- بلوار امام خمینی – جنب داروخانه رستمی- ساختمان پزشکان مهدیه- طبقه ۴ واحد۱۰
شماره تماس :  ۰۹۰۱۴۴۴۴۱۱۸ – ۰۹۳۵۳۵۳۸۶۴۰

کلینیک کاشت مو عباس آباد ،مفتح شمالی، خ نقدی، پلاک ۱۰

وب سایت : www.dr-soleymani.ir

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *