بیماری زبان جغرافیایی

بیماری زبان جغرافیایی

بیماری زبان جغرافیایی چیست؟

این بیماری دهانی که خوش خیم می باشد زبان را درگیر می کند و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد البته این بیماری خوش خیم است و سلامت را از لحاظ بیماری های عفونی و یا سرطانی به خطر نمی اندازد.

زبان جغرافیایی در بیشتر اوقات بدون درد است و معمولا با خوردن برخی از مواد غذایی که باعث تحریک زبان می شود  در زبان حساسیت ایجاد کرده و زبان سوزش پیدا می کند.این شکل‌ های جغرافیایی، اغلب در یک منطقه ی زبان بهبود می ‌یابند و به ناحیه ‌ای دیگر می ‌روند.

نشانه بیماری زبان جغرافیایی

  • زبان به مانند نقشه جغرافیایی می شود و  لکه‌ های صاف و قرمز روشن در اندازه‌ ها و اشکال گوناگون در سطح بالایی زبان ایجاد می‌ شوند.شاید در این موارد در سطح زبان ناراحتی احساس شود .
  • با خوردن غذاهای تند و اسیدی و یا داغ زبان سوزش پیدا می کند.
  • لکه ‌هایی که بر روی زبان با این نوع بیماری به وجود می آید،ممکن است توسط خطی سفید یا کرم‌ رنگ از هم جدا شوند و امکان دارد در عرض چند دقیقه یا چند ساعت تغییر اندازه و رنگ و مکان بدهند  و منجر به نگرانی و استرس شما شود.

بیماری زبان جغرافیایی

علت بیماری زبان جغرافیایی

در بیشتر موارد این بیماری در چند عضو خانواده مشاهده می‌ شود، یعنی ژنتیک در این موضوع نقش مهمی دارد.اما دلایل دیگری هم در این بیماری می توانند دخیل باشند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • داشتن استرس و اضطراب
  • حساسیت به مواد غذایی
  • تغییرات هورمونی
  • پسوریازیس(نوعی بیماری پوستی مزمن)

این عارضه ممکن است در هر سنی ایجاد شود  و با اینکه  چندان نگران کننده نیست اما ناراحت کننده می باشد و در صورتی که نشانه های گفته شده بیشتر از ده روز در فرد دیده شود باید به متخصص پوست و پزشک دیگری مراجعه کند.

برای اینکه بتوانید این بیماری را کنترل کنید بهتر است محصولات توتون و تنباکو، غذاهای داغ یا ادویه ‌دار، نوشیدنی‌ ها و مواد غذایی اسیدی مانند برخی میوه‌ ها، آجیل خشک و شور و خمیردندان‌ هایی که حاوی طعم‌ دهنده ‌ها و مواد سفید کننده هستند را مصرف نکنید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست  و مو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *