لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به تازگی طرفدارای زیادی پیدا کرده است. زیرا افراد دیگر نیازی به استفاده از روش های موقت و دردناک نخواهند داشت.در ابتدا با ساختار پوست آشنا می شویم تا بتوانیم مکانیزم لیزر موهای زائد را متوجه شویم.

ساختار پوست
پوست یکی از پیچیده‌ترین، وسیع‌ترین، قدیمی‌ترین (از لحاظ جنین شناسی)، حساس‌ترین و پرکارترین اعضای بدن ما به شمار می‌رود. پوست اولین راه ارتباط با محیط، مؤثرترین محافظ خارجی و در واقع دستگاه عصبی خارجی ما است. ساختار پوست شامل سه لایه است:
اپیدرم یا لایه خارجی: مسئول زیبایی و شادابی ظاهری پوست است و پوست را در مقابل خشک شدن (از دست دادن رطوبت)، نفوذ مواد شیمیایی مضر و میکروب‌ها محفاظت می‌نماید.
درم: وظیفه اصلی این لایه حفظ استحکام و ارتجاع پوست است.
هیپودرم: پوست را به بافت‌های ماهیچه‌ای متصل می‌کند.

یک متخصص پوست باید کاملا با ساختار پوست آشنا باشد و براساس نوع پوست هر شخص روش های درمانی را برای او در نظر بگیرد.

معایب استفاده از تیغ و بند انداختن بر روی پوست

استفاده از تیغ می‌تواند باعث افزایش بیش از حد مو‌ها شود.

تیغ، موها را از ساقه مو قطع می‌کند و مو بزرگتر دیده می‌شود.

پس از کشیدن تیغ روی پوست، مقداری از پوست جدا شده که در طولانی مدت ممکن است پوست چروکیده به نظر برسد.

بند انداختن دردناک بوده و ممکن است باعث ایجاد التهاب و خارش شود.

احتمال ایجاد عفونت در فولیکول مو و تغییر در رنگدانه‌های پوست وجود دارد.

هر دو روش دائمی نیستند.

لیزر-موهای-زائد

لیزر موهای زائد

به‌ ساده‌ترین‌ بیان، لیزر را می‌توان‌ منبعی‌ از نور یا انرژی‌ تابشی‌ توصیف‌ کرد. پس از لیزر، برخی موها فوراً می‌افتند، ولی اغلب موها در مدت دو هفته از بین می‌روند. لیزرهای‌ متفاوتی‌ برای‌ پوست‌های مختلف‌ به‌ کار می‌‌روند. ‌در حال حاضر لیزر مؤثرترین، دائمی‌ترین و جدیدترین روش برای حذف کامل موهای زائد است.

مکانیسم عمل

تار مو حاوی مقادیر زیادی ملانین (رنگدانه) است. وقتی امواج نوری را به سطح پوست می‌تابانیم تا عمق پنج میلیمتری نفوذ می‌کند و جذب پوست و تار مو می‌شود. این عمل باعث از بین رفتن فولیکول مو می‌شود، به طوری که به پوست اطراف صدمه‌ای نمی‌رساند و فولیکول مجدد رشد نخواهد کرد. از بین بردن موهای زائد معمولاً بین ۳ الی ۸ جلسه انجام می‌شود و فواصل زمانی جلسات بین ۲-۱ ماه متغیر است.

کدام نواحی بدن را می‌توان لیزر کرد؟

لیزر موهای زائد برای تمام نواحی بدن قابل استفاده است. نواحی عمده شامل پشت لب، چانه و گردن، گونه‌ها، دور ابرو، پیشانی، گوش، سینه، شکم، پشت، زیر بغل، بازو، شانه، ران، کشاله ران و … است.

به اشخاص توصیه می شود که لیزر را نزد متخصص پوست انجام دهند تا در آینده با مشکلاتی که ممکن است در اشخاصی که با لیزر آشنا نیستند روبرو نشوند.
در چه مواردی، انجام لیزر موهای زائد  توصیه نمی‌شود؟

بیماری‌هایی مثل پسوریازیس، لیکن پلان، ویتلیگو و لوپوس

سابقه اسکار هیپرتروفیک

سابقه تب خال

برنزه بودن پوست زیرا در این موارد، احتمال سوختگی پوست و ایجاد لک به دنبال لیزر، زیاد است. در این موارد بهتر است لیزر تا زمان از

بین رفتن رنگ به تعویق بیفتد.

افراد دارای پوست تیره

خانم‌های باردار
عوارض و خطرات احتمالی  لیزر

تاکنون هیچ نوع سرطان‌زایی و نازایی برای درمان موهای زائد به وسیله لیزر گزارش نشده است. از عوارض محدود لیزر می‌توان به تاول، فولیکولیت و اسکار اشاره کرد. انتخاب نوع دستگاه لیزر و تجربه پزشک متخصص، در این موضوع بسیار مؤثر است.

مراقبت‌های قبل از لیزر

دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست به بیان نکات و مراقبت های قبل از لیزر می پردازند تا شما عزیزان بیشتر با این نکات آشنا شوید.

آفتاب گرفتن ممنوع است و باید از ترکیبات ضد آفتاب استفاده کرد.
روز قبل از لیزر ناحیه مورد نظر را بتراشید. حتماً توجه فرمایید که تراشیدن مو در جهت رویش مو باشد، تراشیدن در خلاف جهت رویش مو می‌تواند سبب ایجاد جوش و به دنبال آن درد هنگام لیزر شود.
اگر بیماری خاصی دارید یا دارویی مصرف می‌کنید حتماً با پزشک متخصص در میان بگذارید.
پوست ناحیه مورد نظر را به خوبی تمیز کنید و از مالیدن هر گونه عطر و یا کرم خودداری کنید زیرا باعث ایجاد حساسیت می کند.

مراقبت‌های پس از لیزر موهای زائد

دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست هم چنین به اشخاص بیان می کنند که نکاتی را پس از لیزر موهای زائد باید انجام دهند که در ذیل به بیان نکات پس از لیزر موهای زائد می پردازیم

بعد از انجام لیزر ورم و قرمزی دیده می شود شما می توانید برای این امر از کمپرس سرد استفاده کنید.شاید بعد از انجام لیزر رشد موها  به مدت یک تا دو هفته ادامه پیدا کند و بعد از آن بریزد.
استفاده از کرم هیدروکورتیزون به مدت سه روز هر ۱۲ ساعت
دوری از آفتاب یا قرار گرفتن در معرض آن با استفاده از کرم ‌های ضد آفتاب‌
تا دو روز اول به سونا و استخر نروید.
نکات مهم که باید به آن‌ها توجه کرد
انتخاب مرکز درمانی مجهز به انواع لیزر‌ برای پوست‌های مختلف
انجام لیزر تحت نظر پزشک متخصص پوست و موی مجرب و متعهد
انجام لیزر با استفاده از تجهیزات مورد تأیید وزارت بهداشت
کاهش ۱۰۰%-۸۰% موهای زائد در پایان جلسات

مزایای استفاده از روش  لیزر موهای زائد

تایید این روش توسط FAD

فرد درد و ناراحتی کمتری را نسبت به روش های دیگری دارد .

موهای نواحی بزرگ را می توان با این روش از بین برد.

احتمال به وجود آمدن زخم بسیار پایین است

این روش اثر بخشی زیادی داشته و می تواند  نتیجه دائمی و یا نیمه دائمی داشته باشد.

سوالات متداول درباره لیزر موهای زائد

فاصله بین جلسات لیزر چقدر باید باشد ؟
این موضوع بستگی به محل لیزر دارد و می توان گفت بهترین معیار برای فاصله بین جلسات زمانی است که طول می کشد تا موها به مقدار قابل توجهی رویش پیدا کنند.اما در این باره باید با متخصص پوست مشورت کنید زیرا پوست و موی هر شخص با یکدیگر متفاوت بوده و میزان پاسخ گویی از لیزر نیز در افراد مختلف ،متفاوت می باشد به همین دلیل درباره تعداد جلسات نیز متخصص پوست باید نظر خود را اعلام کند.
آیا لیزر موهای زائد درد دارد ؟
این روش درمانی آسان انجام می گیرد و شاید بیمار مقداری احساس سوزش داشته باشد.در صورتی که فردی پوست حساسی داشته باشد  با نظر متخصص پوست برای وی کرم های بی حسی استفاده می شود.
مدت زمان انجام لیزر موهای زائد چقدر است ؟
بستگی به ناحیه مورد نظر خواهد داشت و ممکن است بین چند دقیقه تا یک ساعت زمان بر باشد.نواحی کوچکتر معمولا بیشتر از بیست دقیقه طول نمی کشد.
حداقل تعداد جلسات لیزر موهای زائد چقدر باید باشد ؟
معمولا برای پوست های روشن بین سه تا شش جلسه و برای افراد با پوست تیره بین چهار تا هشت جلسه می تواند مفید واقع شود تا فرد بتواند نتیجه دلخواه خود را ببیند .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر سلیمانی متخصص پوست و مو
شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه لیزر موهای زائد ،روش های جوانسازی پوست، بوتاکس و کاشت مو به کانال تلگرام و یا صفحه اینستاگرام دکتر سلیمانی متخصص پوست و مو بپیوندید.