عفونت پوستی ویروسی

عفونت پوستی ویروسی دامنه وسیعی از بیماری های پوستی می باشد که عوامل مختلفی دارد. عفونت پوستی همانند عفونت سایر اعضای بدن، یک نشانه مشترک دارد و آن گشاد شدن رگ های خونی می باشد. گشاد شدن رگ های خونی اولین علامت بالینی عفونت می باشد. در این حالت مویرگ های خونی داخل پوست، وسیع شده و روی سطح پوست به شکل لکه های قرمز رنگ در ناحیه درگیر شده ظاهر می شوند. در برخی مواقع عفونت ناشی از ویروس بسیار اندک است که نیازی به درمان ندارد و خود به خود پس از مدتی برطرف می شود و در بعضی مواقع عفونت پوستی ویروسی شدید بوده و باید حتما درمان شود.

معمولا بیماری های ویروسی که از طریق تماس مستقیم پوستی منتقل می شوند، همچنین تماس غیر مستقیم با بیمار یا وسایل شخصی اش می تواند باعث انتقال بیماری شود.  هنگامی که ویروس عامل عفونت پوستی به بدن انتقال می یابد، ممکن است تا مدت ها بصورت نهفته در بدن باقی بماند که پس از گذراندن دوران نهفتگی روی پوست ظاهر می شوند. شایان ذکر است که دوران نهفتگی ویروس های مختلف بنا به نوع آن ها متفاوت می باشد. برخی از ویروس های پوستی هنگامی که وارد بدن می شوند وارد ریشه اعصاب حسی خواهند شد، به عبارتی اعصاب حسی را درگیر خواهند نمود و در شرایط ویژه ای دوباره فعال خواهند شد. ویروس هایی که اعصاب حسی را درگیر می کنند به هیچ وجه از بدن خارج نمی شوند و همیشه در بدن باقی خواهند ماند. ویروس تب خال از جمله این ویروس ها می باشد.

در حقیقت ویروس هایی که پوست را درگیر می کنند و منجر به عفونت پوستی می شوند، بسیارمتنوع بوده و می توان گفت دامنه بسیار وسیعی دارند. اما برخی از این ویروس ها بسیار شایع می باشند که عبارتند از:

• تب خال (معمولی) و تب خال تناسلی: تب خال توسط ویروسی به نام هرپس سیمپلکس ایجاد شده و در ناحیه درگیر شده بصورت جوش های کوچک زیر پوستی بروز پیدا می کند. عامل ایجاد کننده بیماری تبخال تناسلی نیز همان ویروس می باشد که در دو جنس شایع می باشد. در برخی موارد این ویروس می تواند باعث ایجاد فلج بل شود.
  • آبله مرغان: آبله مرغان از جمله بیماری های خفیف و واگیر دار به شمار می رود که عامل آن ویروس هرپس زوستر می باشد.
  • زونا: عامل ایجاد کننده این بیماری ویروس واریسلا زوستر می باشد. در حقیقت پس از بهبودی از بیماری آبله مرغان، این ویروس بصورت نهفته در سلول های عصبی نخاع باقی می ماند سپس به علت تحریک یا نقص سیستم ایمنی فعال شده و بصورت بیماری بروز پیدا می کند.

با تشکر مدیریت سایت دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست و مو