عفونت پوستی باکتریایی

عفونت پوستی باکتریایی

عفونت پوستی ناشی از باکتری یک آسیب پوستی می باشد که به شدت واگیر دار است. سلولیت یا همان رشد باکتری زیر پوست باعث ایجاد عفونت پوستی خواهد شد. روی سطح پوست هر انسانی تعدادی باکتری ها موجود می باشند، بدیهی است که این باکتری ها در حالت عادی توانایی نفوذ به داخل پوست را ندارند اما در صورتی که پوست به هر دلیلی آسیب ببیند و زخم ایجاد شود، باکتری ها مسیری برای ورود به داخل پوست پیدا می کنند. زخم ایجاد شده در صورتی که در معرض باکتری ها قرار بگیرد، عفونی خواهد شد.

علائم عفونت پوستی باکتریایی

بدیهی است که علائم عفونت ناشی از باکتری در همه اشخاص با همان علائم ظاهر نمی شود، وجود هر کدام از علائم زیر می تواند دلیل وجود عفونت پوست باکتریایی باشد.

  • تورم و در نتیجه کشیده شدن پوست ناحیه آسیب دیده (هنگام کشیده شدن ناحیه آسیب دیده، پوست براق به نظر می رسد). همچنین هنگام کشیده شدن پوست، به اصطلاح پوست تنگ شده و دامنه حرکتی مفاصل ناحیه درگیر شده کاهش می یابد.
  • قرمز شدن و تغییر دمای ناحیه درگیر شده
  • سفت شدن پوست
  • دردی که با فشار دادن به آن ناحیه افزایش می یابد.
  • تورم غدد لنفاوی نزدیک ناحیه درگیر شده
  • رگه های قرمز یا کبود رنگی که به دلیل تورم غدد لنفاوی ایجاد می شوند.
  • در صورتی که عفونت پوستی به سیستم ایمنی آسیب برساند باعث ایجاد علائمی مثل تب و لرز، تعریق، درد بدن و حالت تهوع و استفراغ خواهد شد.

دلایل ایجاد عفونت پوستی باکتریایی

همانطور که ذکر شد هر گونه زخم روی پوست می تواند خطر ابتلا به عفونت پوستی باکتری را افزایش دهد. همچنین عواملی مثل گزیدگی حشرات، بیماری های عروقی، دیابت، زخم پس از عمل جراحی و استفاده از برخی داروها که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند می تواند باعث افزایش احتمال عفونت پوستی شود.

راه های پیشگیری از ایجاد عفونت پوستی باکتریایی

اصلاح برخی از رفتار ها می تواند باعث پیشگیری از ایجاد عفونت پوستی باکتریایی شود. سعی کنید هنگام کار در منزل یا کار با ابزار برنده حتما از دستکش استفاده نمایید. هیچ گاه با پای برهنه خارج از منزل راه نروید. در صورتی که به هر دلیلی زخم پوستی ایجاد شود توصیه می شود فورا آن را با آب و صابون شستشو دهید. همچنین از کَندَن زخم لخته شده روی سطح پوست خودداری کنید. کَندَن زخم لخته شده خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

راه های ارتباطی دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست و مو

کانال تلگرام دکتر امیر سلیمانی: doctorsoleymani

اینستاگرام دکتر امیر سلیمانی: dr_amir_soleymani

شماره های تماس: ۰۹۰۱۲۲۲۲۱۱۸ – ۰۲۱۸۸۶۴۲۴۱۳

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم
با تشکر مدیریت سایت دکتر امیر سلیمانی متخصص پوست و مو 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایلید به گفتگو بپیوندید؟
ما دوست داریم شما هم در این بحث شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *