بیماری پانیکولیت

به التهاب بافت چربی زیر جلد بیماری پاینکولیت گفته می شود که علت بروز این بیماری می تواند عوامل مختلفی باشد، عفونت ، مصرف برخی از داروها و واکنش نشان دادن به این داروها ، بیماری هایی مانند دیابت ، اختلالات متبولیک از عواملی می باشند که می تواند باعث بروز این بیماری و التهاب بافت چربی زیر جلدی شود .
از نشانه های باز این بیماری ندول های قرمز رنگی می باشد که در برخی از موارد می تواند دردناک و آزار دهنده باشد . در ادامه مطلب به بیان انواع پانیکولیت پرداخته می شود ، که در این زمینه اطلاعات لازم را بدست آورید .

بیماری پانیکولیت

انواع پانیکولیت

اریتم ندوزوم
پانیکولیت پانکراسی
پانیکولیت در بیماری لوپوس و درماتومیوزیت
پانیکولیت در نوزادان
پانیکولیت در اثر آسیب پوستی
پانیکولیت ناشی از عفونت
پانیکولیت ناشی از بدخیمی

اریتم ندوزوم

اریتم ندوزوم از شایعترین نوع پانیکولیت می باشد که از نشانه های بارز این نوع پانیکولیت برآمدگی های قرمز رنگ دردناک می باشد، که اغلب در سطح جلویی ساق پاها مشاهده می شود، احتمال بروز اریتم ندروزم در خانم ها بیشتر از آقایان می باشد . این بیماری پوستی در تمام سنین مشاهده می شود اما در دهه دوم تا چهارم زندگی احتمال بروز آن شایعتر می باشد . به مرور زمان اریتم ندوزوم بهبود می یابد و هیچ گونه ای اسکاری باقی نمی ماند .

پانیکولیت پانکراسی

در برخی از افراد که مبتلا به بیماری پانکراس می باشند احتمال بروز پانیکولیت وجود دارد ، زیرا در بوجود آمدن التهاب بافت چربی زیر جلدی آنزیم های پانکراس نقش دارند .

پانیکولیت در بیماری لوپوس و درماتومیوزیت

در افرادی که مبتلا به بیماری لوپس می باشند، در نواحی مانند صورت، بازو، ران و باسن ممکن است بصورت توده دردناک پانیکولیت مشاهده شود . این علائم در خانم ها و بیشتر در سنین 30 تا 40 سال مشاهده می شود .

پانیکولیت در نوزادان

در برخی از موارد مخصوصا در نوزادان زودر رس پسر علائمی از پانیکولیت دیده می شود ، این علائم بصورت سفت شدن سریع بافت زیر جلدی در پوست ظاهر می شود

پانیکولیت ناشی از عفونت

این نوع از پانیکولیت ، بصورت برآمدگی هایی همراه با ترشح مشاهده می شود بخصوص در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت و نقص ایمنی می باشند . این علائم بیشتر در پا ها مشاهده می شود .