بیماری بهجت

بیماری بهجت چیست؟

این بیماری به صورت آفت در داخل دهان و ناحیه تناسلی دیده می شود و حتی می تواند چشم را هم درگیر کند و با مرور زمان منجر به کم شدن بینایی شود . در ابتدا متخصص پوست و مو تمامی نواحی که توسط این بیماری درگیر شده اند را بررسی می کند و در صورت درگیر بودن چشم برای مراحل بعدی درمان وی را به پزشکان مربوطه ارجاع می دهد.

علائم بيماري بهجت

• يكي از اصلی ترین علائم آن ايجاد زخم های آفتی در حفره دهان است. در بیشتر موارد اين زخم ها دردناك هستند و  می توانند در تمام مناطق دهان گسترده شوند. نکته ای که در رابطه با این بیماری باید بدانید این است که اگر شما دچار آفت هايی در دهان خود می شويد كه منفرد هستند يا فقط يك بار ايجاد شده و ديگر تكرار نمي شوند، نبايد زياد نگران ابتلابه بيماری بهجت باشيد.
  • از دیگر نشانه این بیماری آفت در ناحیه تناسلی است که حتی بعد از بهبود پیدا کردن جای آنها بر روی آن منطقه باقی می ماند
  • بهجت می تواند باعث التهاب های ساده پوستی تا زخم های عميق شود.
  • در اين بيماران هرگونه خراشيدگی پوستی يا فروكردن سوزن، باعث ايجاد يك ناحيه قرمزرنگ نسبتا وسيع می شود كه مركز آن همان محل تزريق يا فرورفتن سوزن است
  • مشكلات چشمی از دیگر نشانه هاست که در صورتی که مبتلا به این بیماری شدید و حتی به کوچک ترین مشکل چشمی دچار شدید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید.

این بیماری مسری نمی باشد و ارث و ژنتیک در ابتلا به این بیماری دخیل هستند

بیماری بهجت

تشخیص بیمار بهجت

برای این بیماری شاید نیاز باشد متخصص پوست آزمون پاترژی (Pathergy Test)را از فرد بگیرد که در واقع یک نوع آزمون واکنش پوستی است . بیماری مزمن و ادامه دار و عود کننده است یعنی گاهی ساکت می‌شود و گاهی عود می‌کند ولی می توان آن را با در ارتباط بودن مرتب با پزشک کنترل کرد. متاسفانه برای این بیماری اقدامات پیشگیرانه ای وجود ندارد  و نمی توان برای کم شدن احتمال مبتلا شدن اقدامات خاصی را انجام داد . داروهای مختلفی در درمان بيماران مبتلابه بهجت مورد استفاده قرار می گيرند و در مواردی که بیماری هنوز شدت پیدا نکرده است  از درمان های موضعی و تزریق کورتون استفاده می شود.

هجده − پانزده =